Van: "Remmerswaal Accountants & Adviseurs" <info@remmerswaal.nl>
Aan: "Jan Scherpenisse - Remmerswaal Accountants & Adviseurs" <scherpenisse@remmerswaal.nl>
Datum: 10-04-15 13:30:03
Onderwerp: Nieuwsbrief Remmerswaal Accountants & Adviseurs - 2015-04-10

Remmerswaal
donderdag, 9 april 2015
Geachte relatie,

Met deze mail ontvangt u een nieuwe uitgave van onze digitale nieuwsbrief, de editie van de maand april.

Wij willen u hiermee informeren over mogelijk voor u van belang zijnde actualiteiten en ontwikkelingen. Mocht u meer informatie over een of meerdere onderwerpen willen ontvangen en/of een vraag over een specifiek artikel hebben, dan kunt u nartuurlijk altijd contact opnemen met uw Remmerswaal-adviseur. U kunt nog meer nieuwsitems vinden op onze site www.remmerswaal.nl. Daar treft u ook algemene informatie over onze organisatie aan.

Wij wensen u veel leesplezier.

Deze nieuwsbrief bevat de volgende items:


Depotstelsel komt er definitief niet
Tussentijdse beëindiging 30%-regeling
Gebruik camerabeelden voor controle privégebruik auto is toegestaan
De acht fasen van bedrijfsoverdracht
Aangifte inkomstenbelasting 2014
Lening onzakelijk geworden door handelen schuldeiser
Geleend voor eigen woning bij familie of eigen BV? Doe opgaaf
Btw-richtlijn staat verlaagd tarief op e-boeken niet toe
Uitzenden van zorgpersoneel
Toepassing laag tarief onderhoud woningen vervalt per 1 juli a.s.
Meer banen voor arbeidsbeperkte werknemer
EC wil automatische uitwisseling rulings
Overname parkeerkaartje
Belastingdienst wil onterecht betaalde toeslagen uit buitenland terugvorderen
Faillissement vof
Beherend vennoot ook aansprakelijk voor oude schulden CV
 
Depotstelsel komt er definitief nietLoonbelasting

 

Volgens een bericht op de website van de Belastingdienst komt het depotstelsel er niet. Dat betekent dat de g-rekeningen blijven bestaan. Het depotstelsel zou aanvankelijk per 1 januari 2014 worden ingevoerd. In de periode van 1 juli 2014 tot 1 juli 2015 zouden de bestaande g-rekeningen door een depot worden vervangen. Het systeem van de g-rekeningen wordt volgens het bericht toekomstbestendig gemaakt. Wat dat inhoudt is nog niet duidelijk. De systematiek van vrijwaring door storting op de g-rekening verandert niet. Ook de doelgroepen veranderen niet.

De invoering van een verplichte g-rekening voor niet-gecertificeerde uitzendondernemingen gaat voorlopig niet door. Ook de mogelijke uitbreiding voor zzp'ers om een g-rekening te openen wordt niet verder onderzocht.

 
Tussentijdse beëindiging 30%-regelingLoonbelasting

 

De 30%-regeling is een bijzondere regeling voor belastingvrije vergoeding van kosten van huisvesting buiten het land van herkomst. De regeling is op verzoek van toepassing op werknemers die uit het buitenland afkomstig zijn. Voorwaarde is dat zij beschikken over een op de Nederlandse arbeidsmarkt schaarse deskundigheid. De regeling houdt in dat 30% van de totale beloning belastingvrij kan worden betaald.

Hof Arnhem-Leeuwarden heeft een uitspraak van de rechtbank over tussentijdse beëindiging van de 30%-regeling bevestigd. De procedure betrof een ingekomen werknemer die tijdens de looptijd van de 30%-regeling ontslag nam bij zijn werkgever en vervolgens na vijf maanden elders aan het werk ging. In de tussenliggende periode was de werknemer op zoek gegaan naar andere woonruimte.

Bij verandering van werkgever kan de 30%-regeling worden voortgezet mits binnen drie maanden na de beëindiging van de eerste dienstbetrekking een nieuwe is gestart. De werknemer in kwestie voldeed niet aan deze driemaandeneis. De 30%-regeling laat geen ruimte om voor een zelfgekozen periode niet beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt. De werknemer voerde aan dat hij die periode had gebruikt om te zoeken naar woonruimte. Nadat hij geschikte woonruimte had gevonden, had hij binnen drie maanden een andere functie gevonden. De rechtbank vond niet aannemelijk dat de werknemer niet naast het zoeken naar woonruimte naar een nieuwe functie had kunnen zoeken. Het hof voegde daaraan toe dat de termijn van drie maanden niet inhoudt dat voldoende is dat minder dan drie maanden naar een andere functie is gezocht.

 
Gebruik camerabeelden voor controle privégebruik auto is toegestaanLoonbelasting

 

Op verzoek van een werknemer geeft de Belastingdienst een verklaring geen privégebruik af. Die verklaring houdt in dat de werknemer aan de inspecteur heeft medegedeeld dat hij de hem ter beschikking gestelde auto voor niet meer dan 500 km op jaarbasis privé gebruikt. De bijtelling voor privégebruik kan dan achterwege blijven. Wel moet de werknemer kunnen aantonen dat het werkelijke privégebruik niet meer dan 500 kilometer bedraagt. Bij de controle van dat bewijsmateriaal mag de Belastingdienst gebruik maken van camerabeelden van de politie, aldus Hof Den Bosch.

Het hof kwam tot zijn uitspraak in een procedure over een naheffingsaanslag loonheffing wegens privégebruik van een auto van de zaak. Bij vergelijking van de rittenadministratie van de werknemer met camerabeelden van de politie constateerde de Belastingdienst dat de auto dertien maal op de A2 was gesignaleerd, terwijl volgens de rittenadministratie elders of niet zou zijn gereden met deze auto. De rittenadministratie was daarom geen betrouwbaar bewijsmiddel. Naast deze afwijkingen constateerde de Belastingdienst dat de beginkilometerstand op een bepaalde dag 50 kilometer lager was dan de eindkilometerstand van de vorige dag.

De werknemer meende dat zijn privacy was geschonden door het gebruik van de camerabeelden. Volgens het hof is het raken van de persoonlijke levenssfeer inherent aan het indienen van een verklaring geen privégebruik. Het indienen van deze verklaring verplicht iemand om een administratie bij te houden van de met de auto verreden privékilometers. Iedere vorm van door de Belastingdienst geleverd bewijs voor onjuistheid van de overgelegde rittenadministratie raakt per definitie de privésfeer van de werknemer. Volgens het hof bestaat er voldoende wettelijke grondslag voor het gebruik van camerabeelden ter controle van het privégebruik van een auto van de zaak. Gelet op het grote aantal verklaringen geen privégebruik, de beperkte mogelijkheden tot controle hiervan en het grote budgettaire belang voor de Staat, ligt een zo efficiënt mogelijke controle voor de hand. Hof Den Bosch vindt het gebruik van camerabeelden van de politie niet buiten proporties en dus toegegaan.

 
De acht fasen van bedrijfsoverdrachtOndernemingswinst

 

Een bedrijfsoverdracht verloopt van begin tot eind in ongeveer acht fasen. Deze lopen van het in kaart brengen van de wensen tot aan de uiteindelijke verkoop.

Fase 1: wensen in kaart brengen
Waarom wilt u uw bedrijf verkopen en aan wie en wat wilt u gaan doen na de verkoop? Breng uw persoonlijke en financiële wensen in kaart. Dit kan u helpen in het latere verkoopproces.

Fase 2: voorbereiding
In deze fase vindt een analyse van uw bedrijf in al zijn facetten plaats. In welke markt opereert de onderneming en hoe is de financiële situatie, de kwaliteit van het management en de organisatie van het bedrijf? Al deze bevindingen worden vastgelegd in een informatiememorandum. Serieus geïnteresseerde kandidaten kunnen dit memorandum in een latere fase ter inzage krijgen.

Fase 3: verkoopklaar maken
Een bedrijf, dat te koop wordt aangeboden, moet in een goede conditie verkeren. Alleen de eerste indruk is niet genoeg. Het is noodzakelijk dat u solide jaarrekeningen van ongeveer vijf achtereenvolgende jaren kunt overleggen. De jaarrekening moet een juist beeld geven van de winstgevendheid van het bedrijf, maar ook een schone balans is van groot belang. Wellicht staan er op de balans bepaalde activa die u ook privé gebruikt. Ook privéschulden aan de BV kunnen maar beter worden afgelost. Daarnaast moet ook de verhouding tussen eigen en vreemd vermogen overeenkomen met wat in de branche gebruikelijk is.

Tip: Ga voor een zo optimaal mogelijke juridische en fiscale structuur. Breng bijvoorbeeld onroerend goed in een aparte BV onder of creëer een holdingstructuur met een of meer werk-BV’s. Het wijzigen van de structuur van uw bedrijf kan soms grote fiscale voordelen opleveren. Tijd speelt daarbij een belangrijke rol, want soms gelden wettelijke termijnen van enkele jaren.

Fase 4: waardebepaling
Al vrij vroeg in het hele overdrachtsproces wordt de waarde van uw bedrijf bepaald. Hiervoor bestaan verschillende methoden. Van liquidatiewaarde tot discounted cash flow-methode en van intrinsieke waarde tot goodwill-methode.

Fase 5: prijsbepaling
Is uw bedrijf helemaal verkoopklaar en is de waarde bepaald, dan wordt het tijd om de verkoopprijs vast te stellen. Stel uzelf daarbij de volgende vragen:

  • Wat wil ik minimaal voor mijn bedrijf krijgen?
  • Wat kan ik maximaal voor mijn bedrijf krijgen?
  • Wat is een reële verkoopprijs?

Door vooraf een goed zicht te hebben op de verkoopprijs, verstevigt u uw onderhandelingspositie met een mogelijke koper.

Let op! Bent u van plan uw bedrijf binnen uw familie over te dragen, dan bent u wellicht geneigd genoegen te nemen met een lagere verkoopprijs. Een waarschuwing is hier op zijn plaats. Als u uw bedrijf overdraagt tegen een niet-marktconforme prijs, kan de Belastingdienst zich op het standpunt stellen dat sprake is van een schenking.

Fase 6: geschikte koper zoeken
In deze fase gaat u op zoek naar een mogelijke koper. Dat hoeft niet altijd een onbekende te zijn. Binnen het mkb worden nog steeds veel bedrijven overgedragen aan bijvoorbeeld de zoon of dochter. Potentiële kopers kunnen zich ook bevinden binnen uw bedrijf (bijvoorbeeld een werknemer) of uw zakelijke netwerk. Heeft u nog geen geschikte kandidaat, dan kunt u met uw bedrijf de markt opgaan. Alvorens u de markt opgaat, is het belangrijk dat u een korte profielschets van uw bedrijf maakt. Hierin staat net genoeg informatie om de interesse van potentiële kopers te wekken.

Fase 7: onderhandelingsfase
Heeft u eenmaal een potentiële koper gevonden, dan start de onderhandelingsfase. Om onaangename gevolgen te voorkomen is het belangrijk om alle handelingen schriftelijk vast te leggen. Zodra duidelijk is dat een potentiële koper echt geïnteresseerd is, wordt het tijd om belangrijke informatie uit te wisselen. Door het opstellen van een vertrouwelijkheidsovereenkomst voorkomt u dat onzorgvuldig met deze informatie wordt omgesprongen. Als beide partijen vertrouwen hebben in de uitkomst van de onderhandelingen, is het gebruikelijk om elkaars intenties op papier vast te leggen. Dit kan in een intentieovereenkomst ('letter of intent').

Na de intentieovereenkomst zal de potentiële koper de informatie willen toetsen die u als verkoper heeft verstrekt. Daarvoor dient het due diligenceonderzoek. In de meeste gevallen is dit een zo breed mogelijk onderzoek naar het bedrijf. Alle juridische, fiscale, financiële en bedrijfseconomische aspecten komen aan bod. Zodra beide partijen in de onderhandelingsfase op hoofdpunten een akkoord hebben bereikt, kan een voorovereenkomst worden gesloten.

Fase 8: verkoop
Als de hele onderhandelingsfase is afgerond, kan de definitieve koopovereenkomst worden gesloten, kunnen juridische zaken worden afgehandeld en kan de gang naar de notaris plaatsvinden.

Let op! Overweegt u om uw bedrijf in de komende vijf jaar over te dragen of te verkopen? Het verkoopklaar maken van een onderneming neemt meerdere jaren in beslag. Neem dus nu al contact met ons op voor een eerste verkenning van de mogelijkheden.

 
Aangifte inkomstenbelasting 2014Inkomstenbelasting

 De jaarlijkse aangiftecampagne voor de inkomstenbelasting is inmiddels gestart. De vooraf ingevulde aangifte is voor circa 6 miljoen particulieren beschikbaar. Ieder jaar kent de aangiftecampagne een of meer onderwerpen die bijzondere aandacht krijgen. Dit jaar gaat het om zorgkosten, kosten voor levensonderhoud van kinderen, de aftrek van kosten voor een monumentenpand en buitenlandse pensioenen en vermogens.

 
Lening onzakelijk geworden door handelen schuldeiserInkomstenbelasting

 

Een lening tussen gelieerde partijen is onzakelijk als de geldverstrekker een debiteurenrisico loopt dat een onafhankelijke derde niet zou hebben geaccepteerd. Behoudens bijzondere omstandigheden wordt ervan uitgegaan dat het debiteurenrisico is aanvaard met de bedoeling het belang van de gelieerde partij te dienen. Een eventueel verlies op de geldlening komt niet in mindering op de winst of het inkomen van de geldverstrekker. Een lening kan aanvankelijk zakelijk zijn, maar tijdens de looptijd onzakelijk worden. Ook dan geldt dat een eventueel verlies niet (meer) in mindering komt op de winst of het inkomen.

Een dga, die een lening had verstrekt aan zijn BV, heeft volgens de rechtbank gedurende de looptijd van de lening zijn positie als schuldeiser verslechterd. Met instemming van de dga wijzigden de BV en de bank de bestaande kredietovereenkomst. De kredietfaciliteit van de BV werd daardoor uitgebreid, maar de BV moest extra zekerheden geven. De dga moest zich borg stellen en de bank stelde als voorwaarde dat de door hem aan de BV verstrekte lening werd achtergesteld bij de kredieten van de bank. Door de verslechtering van zijn positie als schuldeiser te accepteren werd de lening aan de BV onzakelijk. Volgens de rechtbank zou een onafhankelijke derde het door de dga geaccepteerde debiteurenrisico niet hebben genomen. Gevolg van de onzakelijkheid van de lening was dat de latere afwaardering niet aftrekbaar was van het inkomen van de dga.

 
Geleend voor eigen woning bij familie of eigen BV? Doe opgaafInkomstenbelasting

 

Leent u geld voor uw eigen woning van iemand die niet verplicht is dat aan de Belastingdienst door te geven? En bent u verplicht om af te lossen op de lening om renteaftrek te krijgen? Dan moet u een opgaaf lening eigen woning doen. Doe de opgaaf nadat u de lening bent aangegaan of nadat u de lening hebt gewijzigd. Denk daarbij aan de termijnen!

Tip: Bent u in 2014 een lening voor uw eigen woning aangegaan bij familie of uw bv? Doe de opgaaf lening eigen woning voordat u uw aangifte inkomstenbelasting 2014 indient. Doet u pas in 2016 aangifte over 2014? Doe dan de opgaaf in 2015!

Geen opgaaf, geen renteaftrek
Bent u in 2014 een lening aangegaan en doet u daarvan niet tijdig opgaaf? Dan heeft u over 2014 geen renteaftrek. Doet u de opgaaf wel tijdig voor 2015, dan heeft u vanaf 2015 renteaftrek.

Opgaaf voor sommige woningschulden van na 2012
De opgaaf lening eigen woning is één van de voorwaarden voor renteaftrek voor leningen die zijn aangegaan vanaf 2013. Voor een nieuwe hypotheek krijgt u alleen nog renteaftrek als u de lening in 360 maanden aflost, ten minste volgens een annuïtair schema. Om renteaftrek te krijgen moet de Belastingdienst naast de aangifte ook gegevens over de lening ontvangen. Als u leent bij een bank dan levert die de informatie aan de Belastingdienst. Als u leent bij familie of bijvoorbeeld uw eigen BV dan moet u de informatie over de lening aanleveren. U vult daartoe het formulier 'Opgaaf lening eigen woning' via ons kantoor of via de site van de Belastingdienst in.

Let op! U hoeft niet jaarlijks opgaaf te doen. Alleen nadat u de lening bent aangegaan of nadat de lening is gewijzigd moet u opgaaf doen. Leningen, die u al voor 2013 had en waarop u niet hoeft af te lossen om renteaftrek te krijgen, hoeft u niet op te geven met het formulier 'Opgaaf lening eigen woning'.

In de volgende situaties moet u een opgaaf lening eigen woning doen:

  • U bent in 2014 een lening bij familie of uw BV aangegaan voor de aanschaf, onderhoud of verbouwing van uw woning.
  • U bent in 2014 gescheiden en heeft geleend om het aandeel van uw partner in de woning over te nemen.
  • U bent verhuisd en heeft voor de nieuwe woning meer geleend dan voor uw oude woning.

Heeft u een lening van voor 2013 overgesloten bij familie of uw eigen BV? Dan hoeft u tot het bedrag van de oude lening geen opgaaf te doen.

Let op! De termijn voor de opgaaf is veel korter als de lening wijzigt. Denk bijvoorbeeld aan de looptijd, de manier van aflossen (annuïtair of lineair) of het rentepercentage. Dan moet u de opgaaf doen uiterlijk in januari van het jaar volgend op het jaar waarin de lening is gewijzigd.

 
Btw-richtlijn staat verlaagd tarief op e-boeken niet toeOmzetbelasting

 

Volgens de Europese btw-richtlijn mogen de lidstaten van de EU één of twee verlaagde btw-tarieven toepassen. Verlaagde tarieven mogen alleen worden toegepast op in een bijlage bij de btw-richtlijn opgenomen leveringen en diensten. Uitdrukkelijk is bepaald dat het verlaagde tarief niet geldt voor elektronische (digitale) diensten.

Op de levering van boeken mag het verlaagde tarief worden toegepast. Dat geldt niet alleen voor normale, gedrukte boeken, maar voor alle boeken op een fysieke drager. Zogenaamde e-boeken, die gedownload kunnen worden, vallen daar niet onder wegens het ontbreken van een fysieke drager.
In een door de Europese Commissie aangespannen procedure tegen Frankrijk heeft het Hof van Justitie EU geoordeeld dat het toepassen van het verlaagde tarief op e-boeken niet is toegestaan. Volgens het Hof van Justitie EU is de levering van elektronische boeken een langs elektronische weg verrichte dienst. Daarop mag volgens de btw-richtlijn geen verlaagd tarief worden toegepast. Om dat verschil in behandeling ongedaan te maken zal de btw-richtlijn aangepast moeten worden.

 
Uitzenden van zorgpersoneelOmzetbelasting

 

De btw-richtlijn van de EU bevat een vrijstelling voor diensten en leveringen van goederen die samenhangen met maatschappelijk werk en sociale zekerheid. Van de vrijstelling zijn uitgesloten de leveringen en diensten die niet noodzakelijk zijn voor het verrichten van de vrijgestelde handelingen. De vrijstelling is niet van toepassing op een uitzendbureau dat zorgpersoneel ter beschikking stelt aan zorginstellingen die wel onder de vrijstelling vallen.

Dat blijkt uit het antwoord van het Hof van Justitie EU op prejudiciële vragen van het Duitse Bundesfinanzhof. Het Bundesfinanzhof had vastgesteld dat het uitzendbureau zelf geen zorginstelling exploiteerde, zodat de vrijstelling naar de tekst van de bepaling niet van toepassing was. Omdat het Bundesfinanzhof vond dat de diensten van het uitzendbureau nauw samenhingen met maatschappelijk werk en sociale zekerheid, sloot het niet uit dat het uitzendbureau toch recht had op de vrijstelling van omzetbelasting.
Volgens het Hof van Justitie EU is het in beginsel aan de lidstaten om te bepalen of een organisatie kan worden erkend als instelling van sociale aard. De Duitse wetgever heeft uitzendbureaus die personeel ter beschikking stellen van zorginstellingen, niet erkend als instellingen van sociale aard. Daarom is de vrijstelling van omzetbelasting niet rechtstreeks van toepassing op het personeel van een uitzendbureau.

Het Hof van Justitie EU oordeelt verder dat de terbeschikkingstelling van werknemers als zodanig geen dienst van algemeen belang in de sociale sector vormt. Ook gediplomeerd zorgpersoneel dat zijn diensten rechtstreeks ten behoeve van hulpbehoevenden verstrekt kan niet worden aangemerkt als instelling van sociale aard.

 
Toepassing laag tarief onderhoud woningen vervalt per 1 juli a.s.Omzetbelasting

De tijdelijke toepassing van het lage btw-tarief van 6% op arbeidskosten bij renovatie en onderhoud van woningen vervalt per 1 juli 2015. De werkzaamheden moeten vóór die datum zijn afgerond. Is dat niet het geval, dan is het hoge btw-tarief van toepassing, ook over delen van de werkzaamheden die al voor 1 juli zijn gefactureerd. Het lage btw-tarief blijft wel van toepassing voor schilderen, stukadoren en isoleren van de woning, mits de woning ouder is dan twee jaar. Voor andere werkzaamheden aan de woning geldt vanaf 1 juli weer het normale (hoge) tarief van 21%.

 
Meer banen voor arbeidsbeperkte werknemerSociale verzekeringen

 

Het wetsvoorstel 'banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten' is een feit. De Eerste Kamer heeft op dinsdag 31 maart 2015 met het wetsvoorstel ingestemd. Werkgevers en overheid moeten er samen voor zorgen dat er de komende jaren meer banen komen voor mensen met een arbeidsbeperking. Als dit niet lukt dan treedt de quotumwet in werking.

Banenafspraak
De banenafspraak houdt in dat er in de jaren tot 2026 in totaal 125.000 extra banen beschikbaar komen voor mensen die door hun arbeidsbeperking niet in staat zijn om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen. Werkgevers nemen 100.000 banen voor hun rekening en de overheid 25.000.

Tip: Om werkgevers te stimuleren om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen, kunnen UWV en gemeenten extra instrumenten inzetten, zoals begeleiding, jobcoaching, een no-riskpolis, loondispensatie, loonkostensubsidie en werkvoorzieningen.

Quotumheffing
Als blijkt dat er minder banen beschikbaar komen voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten dan afgesproken, wordt de quotumheffing actief. Werkgevers met 25 of meer werknemers krijgen dan een heffing van € 5.000 per niet ingevulde werkplek per jaar. Eind 2016 wordt voor het eerst gekeken hoeveel banen er daadwerkelijk zijn gerealiseerd. De quotumheffing kan voor het eerst ingaan vanaf 2017.

Tip: Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een kennisdocument uitgebracht voor wie meer wil weten over de banenafspraak en de quotumheffing.

 
EC wil automatische uitwisseling rulingsInternationaal

De Europese Commissie heeft een voorstel gelanceerd voor een Tax Transparency Package. De bedoeling daarvan is de bestrijding van belastingontwijking en schadelijke belastingconcurrentie. Dat moet gebeuren door de lidstaten te verplichten om rulings onderling automatisch uit te wisselen. Een ruling is een afspraak met de belastingautoriteiten om zekerheid te verkrijgen over de fiscale behandeling. Het voorstel verplicht niet alleen tot uitwisseling van toekomstige rulings, maar van alle rulings vanaf 2005. Uitgezonderd zijn puur nationale rulings en rulings met natuurlijke personen.
Het voorstel wordt eerst naar de Europese Raad gestuurd. De Europese Commissie is bezig met het opstellen van een actieplan op het gebied van de vennootschapsbelasting.

 
Overname parkeerkaartjeOverige heffingen

 

De Rechtbank Gelderland heeft onlangs geoordeeld dat het overnemen van een parkeerkaartje kan leiden tot het opleggen van een naheffingsaanslag parkeerbelasting. Volgens de rechtbank vormt elk parkeren van een auto een afzonderlijk belastbaar feit. Voor ieder belastbaar feit is parkeerbelasting verschuldigd.

De Gemeentewet biedt gemeenten de mogelijkheid om parkeerbelasting te heffen. Betaling van de verschuldigde belasting gebeurt door middel van voldoening op aangifte. Voor de parkeerbelasting houdt dat in dat bij de aanvang van het parkeren de parkeermeter of parkeerautomaat op de voorgeschreven manier in werking wordt gesteld. Het overnemen van een nog geldig parkeerkaartje van iemand anders betekent dat niet aan de voorschriften voor de betaling van de verschuldigde belasting wordt voldaan. Wanneer de parkeercontroleur dat waarneemt, kan hij een naheffingsaanslag parkeerbelasting opleggen. In de door de rechtbank behandelde casus ging het om een kaartje dat in combinatie met een bezoekersvergunning recht gaf op een verlaagd tarief van € 1 per uur in plaats van een tarief van € 2,50 per uur. Degene die het kaartje over had genomen had geen bezoekersvergunning. Omdat ieder parkeren een afzonderlijk belastbaar feit oplevert, is het gebruik maken van de resterende parkeerduur van een overgenomen parkeerkaartje niet toegestaan. Dat wordt niet anders door het ontbreken van een teruggaafmogelijkheid voor de resterende parkeerduur waarvan geen gebruik gemaakt wordt.

 
Belastingdienst wil onterecht betaalde toeslagen uit buitenland terugvorderenToeslagen

 

De staatssecretaris van Financiën heeft in de halfjaarsrapportage van de Belastingdienst aandacht besteed aan de internationale invordering van teveel betaalde toeslagen. Aanleiding hiertoe was het probleem met teveel betaalde voorschotten aan Bulgaren. Inmiddels is duidelijk geworden dat de kans op terugvordering van deze voorschotten, ondanks alle inspanningen, nihil is. Onderzocht is in hoeverre deze problematiek speelt bij de terugvordering van teveel betaalde toeslagen naar andere landen. Aan vorderingen staat een bedrag open van ongeveer € 170 miljoen, verdeeld over 100.000 mensen.

De Belastingdienst gaat meer aandacht besteden aan de invordering van dit bedrag. Er wordt begonnen in België, Duitsland en Polen. In die landen wonen veel toeslagontvangers en mag een redelijke betaalcapaciteit worden verwacht. De Belastingdienst gaat daarbij arbeidsextensieve nieuwe instrumenten inzetten en mogelijk gebruik maken van de diensten van private incassobureaus.

 
Faillissement vofCiviel recht

 

Volgens vaste rechtspraak van de Hoge Raad brengt de faillietverklaring van een vennootschap onder firma (vof) het faillissement van de vennoten mee. In een recent arrest komt de Hoge Raad op zijn opvatting terug.

Een vof is een samenwerkingsverband ter uitoefening van een bedrijf onder gemeenschappelijke naam. De vof heeft geen rechtspersoonlijkheid maar wel een van de vermogens van de vennoten afgescheiden vermogen. Omdat de vennoten hoofdelijk zijn verbonden voor de verbintenissen van de vof kunnen schuldeisers van de vof hun vorderingen op het privévermogen van de vennoten verhalen. Daarnaast kunnen de schuldeisers van de vof zich met voorrang boven de privéschuldeisers van de vennoten op het afgescheiden vermogen van de vof verhalen.

Ondanks het ontbreken van rechtspersoonlijkheid wordt de vof gezien als een afzonderlijk rechtssubject. De Faillissementswet schrijft niet voor dat het faillissement van een vof automatisch leidt tot het faillissement van de vennoten. Wel moet de aangifte tot faillietverklaring van een vof de naam en de woonplaats van de vennoten inhouden. Volgens de Hoge Raad zal het faillissement van de vennoten doorgaans een onvermijdelijk gevolg van het faillissement van de vof zijn, maar is dat geen noodzakelijk gevolg. Een vennoot kan voldoende vermogen hebben om zowel de schuldeisers van de vof als zijn privéschuldeisers te voldoen. Ook als een vennoot bepaalde vorderingen niet voldoet, verkeert hij niet automatisch in de toestand dat hij heeft opgehouden te betalen. Vanwege het afgescheiden vermogen van een vof is het mogelijk dat een vennoot een hem persoonlijk toekomend verweermiddel kan aanvoeren tegen de vordering van de aanvrager van het faillissement of van andere schuldeisers. De Hoge Raad refereert verder aan de schuldsaneringsregeling voor natuurlijke personen (wsnp). De schuldsaneringsregeling staat ook open voor natuurlijke personen met zakelijke schulden. Dat betekent dat vennoten, die een wsnp-verzoek hebben ingediend, niet zonder meer failliet verklaard moeten worden als het faillissement van de vof wordt uitgesproken.

Een schuldeiser, die niet alleen de vof maar ook de vennoten failliet wil laten verklaren, zal dat in zijn verzoekschrift voor zowel de vof als de vennoten moeten vermelden. De rechter zal dan moeten onderzoeken of ook voor de vennoten afzonderlijk aan de voorwaarden voor faillietverklaring is voldaan. Het verdient aanbeveling om dergelijke verzoeken zoveel mogelijk tegelijk in te dienen en te behandelen.

 
Beherend vennoot ook aansprakelijk voor oude schulden CVCiviel recht

 

Een beherend vennoot van een CV is hoofdelijk aansprakelijk voor schulden van de vennootschap. Dat geldt niet alleen voor schulden die zijn ontstaan na zijn toetreding, maar ook voor schulden die betrekking hebben op de periode voor zijn toetreding. Dat is de kern van een recent arrest van de Hoge Raad.

Het Wetboek van Koophandel bepaalt voor vennoten in een VOF en voor beherende vennoten van een CV dat iedere vennoot hoofdelijk verbonden is voor de verbintenissen van de vennootschap. Volgens de Hoge Raad valt in die bepaling geen beperking te lezen tot verbintenissen van de vennootschap die zijn ontstaan na de toetreding van een vennoot. De strekking van de wetsbepalingen brengt mee dat de hoofdelijke verbondenheid van de vennoten alle schulden betreft die ten tijde van hun toetreding tot de vennootschap bestaan of die nadien ontstaan. Het doel van de wetsbepalingen is bescherming van de schuldeisers van een VOF of een CV wanneer het vennootschapsvermogen ontoereikend is om aan alle verbintenissen van de vennootschap te voldoen. Volgens de Hoge Raad leidt de omstandigheid dat bij deze wetsuitleg bestaande schuldeisers er met de toetreding van een nieuwe vennoot een verhaalsmogelijkheid bij krijgen niet tot een ander oordeel.

 

Hopelijk heeft u de opgenomen artikelen als interessant en nuttig ervaren.


Met vriendelijke groet,

Remmerswaal Accountants & Adviseurs

U ontvangt deze e-mail van Remmerswaal Accountants & Adviseurs
Wilt u liever geen e-mail meer ontvangen op dit e-mailadres, klik dan hier om u af te melden.
www.remmerswaal.nlinfo@remmerswaal.nl